Biti vjernik znači živjeti dar Božje mudrosti u svom svakodnevnom životu!

U naše vrijeme, vrlo se malo koristi riječ mudrost, ili biti mudar čovjek, mudar vjernik. Ona je krepost, i prva od sedam darova Duha Svetoga.

Kada bismo danas napravili anketu među vjernicima sa pitanjem što je to mudrost, i kako djeluje mudar čovjek, mnogi bi bili zatečeni, jer se značenje riječi mudrost u praksi gotovo izgubilo. Mudrost (lat. sapientia ), a grčki sofia je temeljna raspoloživost čovjekova promatranja života pod vidom vječnog života ili posljednijh stvari. To je svojevrsno umijeće promatranja životne stvarnosti, života uopće. Ali ne kroz prizmu hedonizma, praktičnog materijalizma ili konzumerizma. Modrost-sofia je zapravo duhovni pogled na čovjeka pojedinca, obitelj i narod koji treba mudro živjeti da bi stekao vječni život. Kako se postaje mudar čovjek, mudrac u tom duhovnom smislu riječi? Postaje se uz pomoć gnoze-spoznaje, uz pomoć askeze-strogog usavršavanja samog sebe, i uz pomoć kontemplacije, meditiranja i razmišljanja. Preko ta tri elementa: gnoze, askeze, kontemplacije čovjek dolazi do duhovnog prosvjetljenja.

Doživjevši prosvjetljenje, mudar čovjek počinje razmišljati Božjom logikom, koja je sasvim drugačija od ljudske logike. Pa, tako znamo reći da se ljudska logika i božanska logika vrlo često ne poklapaju, čak znadu biti  često u suprotnosti. Ono što je pametno u ljudskim očima, često je ludo po božanskoj logici i mudrosti. Mudrost je prvi dar Duha Svetoga. Najčešće dar shvaćamo kao „finalni proizvod“, na kojem ne treba više raditi, koji je upakiran u celofan i treba ga samo otvoriti. Ali tako nije sa darovima Duha Svetoga. Dar mudrosti smo dobili na Krizmi kao malo sjeme oko kojega se treba truditi da bi se došlo do berbe i „finalnog proizvoda“, pravog zrelog vjernika, koji sve gleda u životu kroz prizmu vječnoga života. Mudrost se stječe osobnim duhovnim naporom preko spoznaje, učenja, asketskog života i dugotrajnih meditacija. Za helenistički svijet uzor životne mudrosti je bio Sokrat. Mudrac i mudrost nemaju nikakve veze sa pojmom „mudrijaš“, koja se često koristi u kajkavskom dijalektu. Mudrijaš je osoba koja je pomalo prepotentna i znade dobro filozofirati, mudrovati u životnim situacijama misleći na osobni probitak ili popularnost.

Kada govorimo o biblijskoj mudrosti, onda svakako moramo spomenuti mudrosne knjige Starog zavjeta: Job, Mudre izreke, Propovjednik, Knjiga Sirahova, Knjiga Mudrosti. U njima se raspravlja o životnim pitanjima pojedinca i naroda. Mudar čovjek i njegova životna mudrost zasnovana na biblijsko-eshatološkom principu nije draga ljudima. Takvi ljudi im smetaju, jer su po osobnim životnim načelima i ponašanju sasvim drugačiji od okruženja u kojem žive. Uvijek je postojala i postoji opasnost da se Božjeg pravednika, Božjeg mudrog miljenika žele riješiti, isprovocirati ga i ušutkati. Tako je bilo u starozavjetno doba, a tako je bilo tijekom povijesti Crkve. Mnogi pustinjaci, redovnici, monasi su stavljani na stup srama zbog svog skromnog života i drugačijih duhovnih načela od mase ljudi koja ih je okruživala. Primjer za to imamo u Knjizi Mudrosti: „Krivo misle bezbožnici i ovako mudruju: „ kratkovijek je i tužan život naš, i nema lijeka kada čovjeku dođe kraj. Postavimo zasjedu pravedniku, jer nam smeta, i protivi se našem ponašanju, predbacuje nam prijestupe protiv Zakona i spočitava kako izdadosmo odgoj svoj. On se hvasta posjedom spoznaje o Bogu i naziva se sinom Gospodnjim. On je ukor utjelovljeni našim mislima, mučno nam je i pogledati ga. Život njegov nije kao u ostalih i njegovo je ponašanje nastrano. Smatra nas patvorinom i uklanja se od putova naših kao od nečisti. Mudr. 2,1a. 12-22.

Tko su bili mudri ljudi po Božjoj logici, a ludi po ljudskoj logici, a da smo za njih čuli? Sveti Franjo, odbacuje materijalno bogatstvo i osniva red siromašnih redovnika sa tri zavjeta. Sveti Ivan don Bosco, postaje svećenik i posvećuje se odgoju „problematičnih“ mladića. Sveta Majka Tereza, svaki dan napušta udobnost života u samostanu i brine o neželjenim, nevoljenim i bolesnim ljudima. Po ljudskoj logici bez veze. Blaženi Alojzije Stepinac, jasno i glasno propovijeda protiv fašizma i komunizma. Postavljaju mu zasjedu, zamku, jer im smeta. Kako? Montiraju mu političko suđenje. Propovijedao je hrabro u tijeku rata da su obje ideologije protiv čovjeka. Njegovi protivnici shvaćaju da se protivi njihovom ponašanju kao pravednik u knjizi Mudrosti, i razmišljaju kako da ga se riješe i ušutkaju. Sveta Marija Dominika Mazzarello, napušta kao djevojka toplinu obiteljskog doma i posvećuje se duhovnosti i brizi za duhovni život djevojaka, kao što se don Bosco brinuo za mladiće. Biti svetac, znači biti duhovno pozitivna provokacija za okruženje u kojem se živi. Biti vjernik, laik ili klerik, također znači biti na svojevrstan duhovno-praktični način, sasvim drugačiji od ostalih ljudi, i isto tako provokacija okolini. „ Oj, budi svoj“, „Budi to što jesi“, Budi dijete Božje sa realnim pogledom na prolaznost zemaljskog života, sa pogledom u nebo, kako bi živeći zemaljski život zaslužio Vječnu domovinu na nebesima.

Vlč. Vladimir Trkmić

Facebook Komentari

comments

admin

0 Comments

No comments!

There are no comments yet, but you can be first to comment this article.

Leave reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 + 8 =