Svetkovina Duhova – rođendan Crkve

Kada sam ponekad imao vjeronauk djeci sjećam se njihovih odgovora na moje pitanje što su to Duhovi. Dječje asocijacije na riječ Duhovi bile su obično duhovi, mnoštvo zlih duhova koje neki zazivaju. Rijetko je koje dijete je reklo da je to svetkovina, rođendan Crkve.

Naziv svetkovine „Duhovi“ može nas uistinu asocirati na množinu riječi „duh“ pa se može dobiti dojam da je riječ o „duhovima“. Riječ je zapravo o Duhu Svetom! Tu se svetkovinu od samih početaka Crkve najsvečanije svetkovalo višednevnim pripravama pa su ti dani nazvani „Duhovi“ ili Dani Duha Svetoga. Duh Sveti treća je Božanska Osoba, jednak Ocu i Sinu, te kao djelatna Božja stvoriteljska i stvarateljska snaga, ljubav, proizlazi iz Oca i Sina. Tijekom povijesti Crkve najčešće se propovijedalo o Ocu i Sinu, a možda znatno manje o Duhu Svetom. Zbog toga i danas trebamo snažno motivirati vjernike da se mole Duhu Svetom.

Duh Sveti

Po kršćanskoj dogmi, Duh Sveti treća je Božanska Osoba Presvetoga Trojstva. Njegovim je učinkom Bogorodica na djevičanski način začela. On je nad Isusa sišao kad se u Jordanu krstio. Duh Sveti jest Duh Utješitelj (Parakletos), koji je nakon Kristova uzašašća sišao na apostole. Kao Duh Istine on prožima i vodi Crkvu. On nadahnjuje vjernike dijeleći im „sedam darova Duha Svetoga“: duh mudrosti, razuma, savjeta, jakosti, znanja, pobožnosti i straha Božjega.

Crkveni koncili

Što je to koncil? Koncil (lat. concilium) je sastanak, sabor, vrsta kolektivnog tijela upravljanja Crkvom. Tijekom povijesti Crkve, od 70. godine poslije Isusa Krista do danas, u Crkvi je bilo niz koncila, sastanaka – sabora – svih biskupa svijeta. Posljednji koncili bilu su: Tridentski koncil, Prvi vatikanski koncil i Drugi vatikanski koncil, ili sabor. Koncili su, kao sabori biskupa svijeta, zajedno s papom određivali i uređivali crkvenu doktrinu, liturgiju i disciplinu. Kad kažemo ekumenski koncil, mislimo na sveopći koncil koji je skup svih biskupa, na čelu s papom. Crkva vjeruje da odluke biskupa s koncila, na čelu s papom, vrijede za cijelu, sveopću Crkvu. Vjerujemo da iza tih odluka stoji nadahnuće Duha Svetoga.

Silazak Duha Svetoga na apostole, Bogorodicu i prvu Crkvu

Pedesetnica – prvi Duhovi

„Kad je napokon došao dan Pedesetnice, svi su bili zajedno na istome mjestu. I eto iznenada šuma s neba, kao kad se digne silan vjetar. Ispuni svu kuću u kojoj su bili. I pokažu im se kao neki ognjeni razdijeljeni jezici te siđe po jedan na svakoga od njih. Svi se napuniše Duha Svetoga i počeše govoriti drugim jezicima, kako im već Duh davaše zboriti. A u Jeruzalemu su boravili Židovi, ljudi pobožni iz svakog naroda pod nebom. Pa kad nasta ona huka, strča se mnoštvo i smètê jer ih je svatko čuo govoriti svojim jezikom. Svi su bili izvan sebe i divili se govoreći: ‘Gle! Nisu li svi ovi što govore Galilejci? Pa kako to da ih svatko od nas čuje na svojem materinskom jeziku? Parti, Međani, Elamljani, žitelji Mezopotamije, Judeje i Kapadocije, Ponta i Azije, Frigije i Pamfilije, Egipta i krajeva libijskih oko Cirene, pridošlice Rimljani, Židovi i sljedbenici, Krećani i Arapi – svi ih mi čujemo gdje našim jezicima razglašuju veličanstvena djela Božja.’ Svi su izvan sebe zbunjeno jedan drugog pitali: ‘Što bi to moglo biti?’ Drugi su pak, podrugujući se, govorili: ‘Slatkog su se vina ponapili!’“

Slikarstvo o Duhu Svetom tijekom povijesti Crkve

Slikarstvo već u drugom stoljeću u rimskim katakombama prikazuje Duha Svetog u liku bijele golubice. U tome obliku dolazi u prizorima Bogorodičinih zaruka, Navještenja, Kristova krštenja. U kršćanskom slikarstvu na samom početku bijela golubica silazi nad apostole. Osim prizora bijele golubice, Duha Svetog slikarstvo uprizoruje kao plamene jezike koji silaze na sabrane apostole i Bogorodicu. Duh Sveti na slikama je često prikazan u snopu svjetlosnih zraka, u spoju s bijelom golubicom. A sedam darova Duha Svetoga slikarstvo ocrtava kao sedam gorućih uljanica.

Teološko značenje prve svetkovine Duha Svetoga

Iz novozavjetnih knjiga poznato je da su apostoli živjeli u strahu, da su ih Isusova ukazanja tijekom četrdeset dana učvrstila u vjeri, ali da su još uvijek bili pred problemom što činiti, kako se ponašati. Na Duhove oni dobivaju snagu Duha Svetoga za poslanje koje im je Isus namijenio, a to je: hrabro iskazivanje vjere i naviještanje radosne vijesti diljem svijeta, ne samo Židovima, nego i poganima. Na Duhove je rođena Crkva, zajednica spašenih, zajednica s hijerarhijom, s Petrom na čelu. Rođena je Crkva, koja će doživljavati progone, mučenja, sve do Milanskog edikta, na početku četvrtog stoljeća. U apostolskoj zajednici od dana Duhova očituje se sedam darova Duha Svetog u svim segmentima života Crkve: duh mudrosti, razuma, savjeta, jakosti, znanja, pobožnosti i straha Božjega.

Teološko-pastoralno značenje svetkovine Duhova za naše vrijeme

Svaki vjernik po sakramentima prima darove Duha Svetoga. Otvoren je tim darovima. Ima mogućnost razvijati darove u osobnom životu i životu obitelji i župe. Kršćanin je Božji original, a ne kopija kopije. Pojedinačno dobivamo od Boga preko Duha Svetog talente, sposobnosti, snagu za dinamično življenje vjere. „Kome je mnogo dano, od njega će se mnogo iskati“, rekao je Isus. Nema vjernika koji nema barem jedan snažan dar od sedam darova Duha Svetoga. Taj dar nitko nije dobio da ga egoistično čuva za sebe. Dobio je taj dar,  ili svih sedam darova Duha Svetog, da ih razvije i daje u službu zajednice u kojoj se kreće. A to su prvenstveno obiteljska i župna zajednica. Vjera je dar i obveza. U širem smislu riječi, ne postoje samo „službeni apostoli“, hijerarhijski poslanici. Drugi vatikanski koncil stavio je velik naglasak na svjedočenje vjere svakog laika u crkvenoj zajednici. No, nastaje pitanje shvaćamo li to ili ne. Jesmo li tradicionalni ili praktični vjernici? Sekularizirano hrvatsko društvo ne smije ostati samo na svjedočanstvima hijerarhijskih službenika. Jer Crkva nije samo Kaptol. Crkva je dinamična zajednica, prisutna na svim mjestima gdje su krštene osobe, gdje se moli Bogu, gdje se slavi Euharistiju. Mi moramo živjeti u svijetu, ali ne biti od svijeta. Naša osobna duhovna kvaliteta treba se iskazivati u privrženosti Bogu, Bogorodici i snazi Duha Svetoga. Okruženi zlom raznih vrsta, stalno smo u iskušenjima i naporima oslobađanja od zlih navika i djelovanja Zloga u suvremenom svijetu sekularizirane hrvatske društvene scene.

Molitva Duhu Svetomu (za oslobođenje od svakoga zloga utjecaja)

Duše Božji, Duše ljubavi, Presveto Trojstvo, Oče, Sine i Duše Sveti, Bezgrješna Djevice, anđeli, arkanđeli, sveci Božji, siđite na mene. Oblikuj me Gospodine, napuni me tobom. Udalji od mene sve zle sile, uništi ih i razori, tako da se mogu dobro osjećati i dobro činiti. Otjeraj od mene sve zle sile, čaranja, vračanja, crne mise, praznovjerja, magiju, uroke, prokletstva, svako đavolsko uznemirivanje, opsjednuće i posjednuće đavolsko, sve ono što je zlo, grijeh, oholost, blud, zavist, ljubomoru, zlobu, nevjernost…, svaku fizičku, psihičku, moralnu, duhovnu, duševnu i đavolsku bolest. Sažeži sva ta zla u Paklu, da nikada više ne dodirnu mene ni nijedno stvorenje Božje. Zapovijedam snagom Boga živoga, u ime Isusa Krista Spasitelja, po zagovoru Bezgrješne Majke Marije, svim nečistim dusima i svakoj zloj prisutnosti koja me muči i uznemiruje, da me odmah sada i zauvijek ostave, te da odstupe u Pakao, vječno prognani i vezani od sv. Mihovila Arkanđela, sv. Gabrijela, sv. Rafaela, naših anđela čuvara, zgaženi pod petom Presvete i Bezgrješne Djevice Marije. Amen.

vlč. Vladimir Trkmić

Facebook Komentari

comments

admin

0 Comments

No comments!

There are no comments yet, but you can be first to comment this article.

Leave reply

<

25 − 21 =