Vjera u čari gatanja, horoskope i magiju je plod malodušnosti i malovjerja

Ne tako davno u razgovoru sa jednim vrlo razgovorljivim čovjekom, inače veseljakom došao sam u razgovoru između ostalog do slijedeće njegove izjave: „ Ja vam malo služim Bogu, a malo vragu, pa se to na kraju „ zgliha “, poravna.

Time je htio reći da je on taj koji pokušava služiti Bogu, ali i da čini ponekad zlo i vjeruje da se zlo može napraviti. Kako je to moguće, govori slijedeća priča: U jednom malom zagorskom selu dogodilo se to da su na obiteljskom gospodarstvu uginule gotovo sve pernate životinje. Gazdarica tog obiteljskog gospodarstva je s razlogom bila izuzetno tužna. A kako i ne bi, puno se mučila oko peradi koja je u hipu, preko noći uginula. Počela je tražiti razloge zbog čega su joj životinje uginule. Nije mogla naći neko razumsko rješenje. Pozvala je mjesnog veterinara koji je nakon pregleda uginulih životinja zaključio da je riječ o nekoj novoj vrsti epidemije. No, to gospođu nije umirilo, te je i dalje bila u žalosti i bez sigurnog odgovora koji bi je umirio i zadovoljio. Tijekom dana je navratila  kod susjede na kavu da joj se temeljito izjada. U razgovoru sa susjedom došla je vrlo brzo do površnog zaključka i do njezinog savjeta. „Riječ ti nije u epidemiji, nego te je neko od susjeda zacoprao“ kazala je susjeda. Ali kako se izbaviti od toga zla, da se ne ponovi nikada više? Susjeda joj reče da nabavi malo tamjana i da ga zapali zajedno sa pet cigareta. Zašto sa pet cigareta upitala je gazdarica u nevjerici susjedu? Kakve veze imaju cigarete u toj priči, i u tvom savjetu? Pet cigareta simbolizira pet Isusovih rana reče susjeda. Ako tako učiniš oslobodit ćeš se zla koje ti je netko od ljudi učinio, koje je pogodilo tvoje obiteljsko gospodarstvo. I učinila je tako! Malovjerna gazdarica je povjerovala u priču da je to ništa drugo nego coprija koje se treba hitno osloboditi.

Isus vrlo često u Evanđelju ljudima poručuje da se klone zla, te je i sam izganjao zle duhove iz ljudi. To je činio snagom Duha Svetoga uz vjeru opsjednutog, kratkom molitvom i blagoslovom. Ova priča iz života domaćice iz malog zagorskog mjesta pokazuje da smo kao vjernici često vrlo slabe ili gotovo nikakve vjere, da vjerujemo u coprije, crnu magiju, a isto tako mnogi u naše vrijeme slijepo i doslovno vjeruju onom što piše u tjednom ili mjesečnom horoskopu. Bilo kako da bilo, pitajmo se, imamo li jaku i čistu vjeru, oslobođenu od natruha raznih današnjih praznovjerja? Ili smo kadri u teškoćama našeg života vjerovati onim ljudima koji nemaju prava rješenja, nego tobože „instant“, brza rješenja, koja  nas mogu efikasno trajno zaštititi od Zloga. Od Zloga, Sotone, nas najbolje može zaštititi naša osobna vjera u muku, smrt i uskrsnuće Kristovo, koje nam je donijelo cjelokupno spasenje. Neće nas zaštititi takvi magijski čini kakve je poduzela tužna vlasnica obiteljskog gospodarstva. Zašto? Zato što mi katolici imamo lijek za tako nešto ! Na sveta Tri Kralja, u svakoj se župi blagoslivlja voda. Svećenik blagoslivljajući vodu zajedno s okupljenim narodom moli litanije Svih Svetih, moli od Boga blagoslov za sve koji će tom vodom biti „poškropljeni“, blagoslivljani i biti blagoslovljeni. Ta pak blagoslovljena voda se ne nosi kući u bočici zato da bi stajala negdje u ormaru ili na  regalu. Njezin smisao i značaj je u tome da sa tom blagoslojenom vodom oni koji imaju polja, vinograde i usjeve blagoslivljaju to što posjeduju. Tako su naši preci sa  blagoslovljenom vodom na Tri Kralja blagoslivljali domaće životinje i prostore gdje one obitavaju. No, to ne znači da bolesti u životinja neće biti. Ne znači da će nestati svako zlo! Jer to ne ovisi samo o nama. Bitna je vjera sa kojom se nešto čini i blagoslivlja.  A blagoslivljati polja, vinograde, domaće životinje mogu svećenici i laici. To je blagoslovina koja ni pridžana samo za klerike.

Isus je sam rekao da se ne može služiti dvojici gospodara, kao onaj čovjek sa početka ovog razmišljanja: malo Bogu i malo vragu, pa će se to „zglihati“, poravnati. Malovjerni se utječu „iscjeliteljima“ koji ne mogu donjeti zaštitu od zla i ublažiti gubitak, bol i tugu. To ne može učiniti pet zapaljenih cigareta uz zapaljeni tamjan. Po vjeri u Isusa Krista i blagoslovu u Duhu Svetom nestaje svako zlo. Vrag i zlo bježi od onih koji se mole, od onih koji vjeruju u križ Kristov, blagoslov i  zagovor svetaca i mučenika Crkve. Zato nemojmo u svojim problemima odmah pomišljati na coprije, nego možda na tešku kušnju sa kojom smo kušani i živimo. A vrag nije kako znamo poštedio ni Isusa da ga kuša i muči, te ga je izazivao da mu se pokloni, i da on njemu gospodari. Klanjati se treba jedino Isusu Kristu. Već su Izraelci u Mojsijevo vrijeme i izraelski narod prije njega bili od Boga pozvani da odaberu kome će se klanjati i koga slaviti: Boga ili kumire. Kome će služiti Jahvi ili poganskim bogovima kojima su vjerovali susjedni narodi? Ponekad mi sami biramo zlo umjesto dobra. „Zato biraj danas blagoslov ili prokletstvo“, zapisano je u Starom zavjetu.

Valja iz sebe izbaciti vjeru u horoskope, tarot, čaranja, gatanja iz šalice od kave ili neke druge moderne „znalce i iscjelitelje“ koji to nisu i ne mogu sami po sebi biti. Duh Sveti je iscjelitelj i po njemu postajemo duhovno zdravi ako odbacimo malodušnost i malovjerje. Malovjerje je termin, pojam koji je Isus upućivao apostolima koji su nekad bili slabe vjere. I naša vjera nije izuzeta od malovjerja. Zato se molimo Presvetom Trojstvu da ne budemo malovjerni i malodušni. Molimo često: „ Umnoži nam vjeru, Gospodine!“ Čovjek jake i postojane vjere će možda  pročitati horoskop radi razonode ili moguće šale na taj račun. Nitko od ljudi nije predodređen da će mu se neko zlo ili ljubav uz neko dobro dogoditi, i da se to da najaviti proroštvom neke vidjelice. Mi katolici ne vjerujemo u predestinaciju, predodređenje, niti u usud, sudbinu.

Čovjek je sam u beskrajnjoj suradnji s Bogom kreator sadašnjosti i budućnosti. Ako tako vjerujemo onda nam nisu potrebne sumnje, skepse da nam usprkos vjere u Boga neki ljudi „namještaju“ zlo pod kućni prag, ili negdje drugdje. Crna magija je moguća u glavama onih koji su slabe vjere. „Zla se ne bojim, jer ti si sa mnom Gospodine“, vers je jednog od psalama. A na drugom mjestu psalmista kaže: „Teško se od čovjeka nadati spasenju.“ Tko je Spasitelj? Spasitelj iz svih životnih situacija je Isus Krist. On nas je otkupio, On nas štiti, kao i zagovor BDM i svetaca kojima se utječemo. Sjećam se da sam kao bogoslov zapisivao molitve vjernika Majci Božjoj koje su glasile: „nakana za sreću pri blagu i gospodarstvu“. Takve nakane su upisivane vrlo često od onih koji su hodočasteći M. B. Bistričkoj. Molili su za uspjeh na njihovom gospodarstvu, na kojem su imali veći broj domaćih životinja, različite usjeve i vinograde. Dakle, u naš je narod ukorijenjena molitva za blagoslov pri blagu i gospodarstvu. Povedimo se za takvim pozitivnim primjerima koji uključuju molitvu blagoslova. Kao član jedne vinogradarske udruge svake sam godine blagoslivljao vinograd i vinograde u župi pred većim brojem vjernika. Udruga vinogradara je na Vincekovo okupila svoje članove i goste gdje se molilo u jednom vinogradu, a potom se slavilo, veselilo novoj vinogradarskoj godini. Dobro je da su se obnovili i da se obnavljaju starinski običaji koji su bili zatrti u vrijeme socijalizma. Svaki blagoslov uz molitvu vjernika ima silnu moć, jer zazivajući Presveto Trojstvo i zagovor svetog Vinka, svetog Blaža kod grličenja ili nekog drugog sveca u nekoj prilici, pod Božju zaštitu stavljamo ono i one što smo ih blagoslovili. Zato je bespredmetno i nepotrebno pored tog blagoslova imati i neke „kumire“, nešto što je plod nekog stanja slabe vjere. „Umnoži nam vjeru Gospodine!“

Vlč. Vladimir Trkmić

Facebook Komentari

comments

admin

0 Comments

No comments!

There are no comments yet, but you can be first to comment this article.

Leave reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

73 − = 65