VJERA

Vazmeno trodnevlje prilika je da dublje shvatimo vrijednost svoga kršćanskoga poziva

Nalazimo se u danima uoči vazmenog trodnevlja. Tri dana  koja slijede obično se nazivaju “svetima” ili “velikima” jer nam omogućuju da  ponovno proživimo središnji događaj našega otkupljenja; ponovno nas uvode u  bitnu jezgru kršćanske vjere: muku, smrt i uskrsnuće Isusa Krista.

To su dani  koje bismo mogli promatrati kao jedan dan: oni čine srce i stožer čitave  liturgijske godine kao i života Crkve. Na kraju korizmenoga puta spremamo se i  mi ući u ono isto ozračje što ga je proživio Isus tada u Jeruzalemu. Želimo u  sebi probuditi živo sjećanje na muke što ih je Gospodin podnio za nas te se  pripraviti za radosno slavljenje sljedeće nedjelje, “pravog Vazma, što ga je krv  Kristova pokrila slavom, Vazma u kojem Crkva slavi blagdan koji je izvorište  svih blagdana” (usp. Predslovlje na dan Usrksa u ambrozijanskom obredu).

Sutra, na Veliki četvrtak, Crkva se spominje Posljednje večere za koje je  Gospodin, uoči svoje muke i smrti, ustanovio sakrament Euharistije i sakrament  ministerijalnoga svećeništva. Te iste noći Isus nam je ostavio novu zapovijed, “mandatum  novum”, zapovijed bratske ljubavi. Prije no što zakoračimo u Veliko trodnevlje,  no već u bliskoj vezi s njime, u svakoj će se biskupijskoj zajednici sutra  ujutro proslaviti misa posvete ulja, na kojoj biskup i svećenici koji su dio  dijecezanskoga svećenstva obnavljaju obećanja s ređenja. Blagoslivljaju se  također i ulja za slavljenje sakramenata: katekumensko ulje, ulje za bolesničko  pomazanje i sveta krizma. To je osobito važan trenutak u životu svake  dijecezanske zajednice koja, okupljena oko svoga pastira, učvršćuje svoje  jedinstvo i svoju vjernost Kristu, jedinome Velikom i Vječnom svećeniku. Uvečer,  na misi Večere Gospodnje, spominjemo se Posljednje večere na kojoj se Krist dao  svima nama za hranu spasenja, za lijek besmrtnosti: to je otajstvo Euharistije,  izvor i vrhunac kršćanskoga života. U tom otajstvu spasenja Gospodin je ponudio  i ostvario za sve koji u njega vjeruju najintimnije moguće jedinstvo našeg i  svoga života. Poniznim i izuzetno rječitim činom pranja nogu, pozvani smo se  sjećati onoga što je Gospodin učinio svojim apostolima: perući im noge,  konkretno je proglasio prvotnu važnost ljubavi, ljubavi koja postaje služenje do  darivanja sebe samih, navješćujući tako najvišu žrtvu svoga života koja će se  dan kasnije ispuniti na Kalvariji. Prema lijepoj tradiciji, vjernici završavaju  Veliki četvrtak bdjenjem molitve i euharistijskoga klanjanja kako bi još dublje  proživjeli Isusovu smrtnu borbu u Getsemaniju.

Veliki petak dan je spomena muke, razapinjanja i smrti Isusove. Toga dana  liturgija Crkve ne predviđa slavljenje svete mise, no kršćanska se zajednica  okuplja kako bi promišljala o velikom otajstvu zla i grijeha koje pritišće  čovječanstvo i kako bi se ponovno, u svjetlu Božje Riječi i potpomognuta  dojmljivim liturgijskim činima, spomenula Gospodinovih patnji. Nakon što posluša  izvještaj o muci Kristovoj, zajednica moli za sve nakane Crkve, klanja se Križu  i pristupa Euharistiji, blagujući čestice koje su pohranjene na misi Večere  Gospodnje prethodnoga dana. Kao dodatni poziv na razmatranje muke i smrti  Otkupiteljeve i da bi se izrazila ljubav i dioništvo vjernika na patnjama  Kristovim, kršćanska tradicija potakla je razne oblike pučke pobožnosti,  procesije i svete predstave koje žele što dublje u vjernikovu dušu utisnuti  osjećaje istinskoga sudioništva na otkupiteljskoj Kristovoj žrtvi. Među tim  pobožnostima ističe se križni put, pobožna vježba koja je tijekom godina  obogaćena raznovrsnim duhovnim i umjetničkim izričajima koji ovise o  senzibilitetu različitih kultura. Tako su se u mnogim zemljama pojavila svetišta  nazvana “Kalvarija” do kojih se stiže strmim usponom koji podsjeća na bolan hod  muke.

Velika subota obilježena je dubokom tišinom. Crkve su ogoljene i nisu predviđena  liturgijska slavlja. Dok iščekuju veliki događaj uskrsnuća, vjernici ustraju s  Marijom u očekivanju moleći i razmatrajući. Velika se važnost pridaje  pristupanju sakramentu pomirenja, neizbježnom putu čišćenja srca što omogućuje  vjernicima da iznutra obnovljeni proslave Uskrs. Ova jedinstvena subota završava  Vazmenim bdjenjem koje uvodi u najvažniju nedjelju čitave povijesti, nedjelju  Kristova Uskrsa. Crkva bdije uz novi blagoslovljeni oganj i razmišlja o velikom  obećanju, sadržanu u Starom i Novom zavjetu, o konačnom oslobođenju od staroga  ropstva grijehu i smrti. U tami noći novim je plamenom zapaljena vazmena  svijeća, simbol Krista slavnoga koji uskršava. Krist, svjetlo čovječanstva,  razgoni tmine srca i duha te osvjetljuje svakoga čovjeka koji dolazi na svijet.  Uz vazmenu svijeću u Crkvi odjekuje veliki vazmeni navještaj: Krist je doista  uskrsnuo, smrt nad njim nema više moći. Svojom smrću on je zauvijek pobijedio  zlo i svim je ljudima podario sam Božji život. Prema drevnoj tradiciji za  Vazmenoga bdjenja katekumeni primaju krštenje, čime se ističe dioništvo svih  kršćana na otajstvu smrti i uskrsnuća Kristova. Iz blistave uskrsne noći,  Kristova radost, svjetlo i mir šire se životom vjernika svake kršćanske  zajednice i dostižu svaku točku u prostoru i vremenu.

Draga braćo i sestre, kroz ove jedinstvene dane usmjerimo odlučno život prema  velikodušnom i uvjerenom prianjanju uz naume nebeskoga Oca; obnovimo svoje “da”  božanskoj volji kao što je to učinio Isus žrtvom na križu. Dojmljivi obredi  Velikog četvrtka, Velikog petka, tišina ispunjena molitvom na Veliku subotu i  svečano Vazmeno bdjenje pružaju nam prigodu da dublje shvatimo smisao i  vrijednost svoga kršćanskoga poziva koji izvire iz vazmenog otajstva, te da ga  ostvarimo u vjernom nasljedovanju Krista u svakoj situaciji, kao što je to  učinio on, sve do velikodušnog dara vlastitoga života.

Spominjati se Kristovih otajstava znači i duboko i u potpunosti prionuti uz  današnjicu povijesti, uvjereni da je ono što slavimo živa i aktualna stvarnost.  Nosimo, dakle, u svojoj molitvi dramatičnost događaja i situacija koje ovih dana  pogađaju našu braću u svim dijelovima svijeta. Znamo da mržnja, podjele, nasilje  nikad nemaju posljednju riječ u povijesnim događajima. Ovih dana ponovno oživimo  u sebi veliku nadu: raspeti je Krist uskrsnuo i pobijedio smrt. Moramo dakle  ponovno krenuti od njega da bismo mogli izgraditi svijet utemeljen na miru, na  pravdi i na ljubavi. U tom nastojanju koje uključuje sve nas, dozvolimo da nas  vodi Marija koja je pratila svoga božanskoga Sina na putu muke i križa, te je  sudjelovala, snagom vjere, u ostvarenju njegova nauma spasenja. Uz te misli, već  sada svima vama, vašim najdražima i vašim zajednicama upućujem svoje srdačne  želje za radostan i svet Uskrs.

Papa Benedikt XVI

Facebook Komentari

comments

admin

About Author

Leave a comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

+ 48 = 50

You may also like

VJERA

Duha se može iskusiti

  • 7. siječnja 2014
Duha se može iskusiti tamo gdje netko slobodno preuzima odgovornost iako od toga nema nikakav dokaz za uspjeh. Tamo gdje
VJERA

Tomislav Ivančić: Simptomi duhovnih bolesti i terapija

  • 8. siječnja 2014
O uzrocima duhovnih bolesti Grijeh je nutarnji nered. To je djelatno počelo podijeljenosti između čovjeka i njegova Stvoritelj, između čovjeka
Exit mobile version