PROPOVIJEDI

Zašto kažemo da u Njega vjerujemo ali mu ne dozvoljavamo da dira u naša uvjerenja?

Prošlo-nedjeljni evanđeoski ulomak je završio, a ovo-nedjeljni započeo istom rečenicom: „Danas se ispunilo Pismo što vam još odzvanja u ušima.“

Komentirajući pročitani ulomak iz Izaijinog proročanstva i primjenjujući ga na samoga sebe, Isus je prošle nedjelje želio reći svojim sugrađanima istinu o sebi i o svom mesijanskom poslanju. Nastavljajući svoju propovijed u ovom dijelu koji nam je ponuđen danas, on u današnjem evanđelju svoje slušatelje želeći potaknuti da se suoče i s istinom o sebi samima.

Njegovi sugrađani su mu povlađivali i divili mu se dok im je govorio istinu o sebi, ali su se ispunili gnjevom nakon što im je počeo govoriti i istu o njima. Čini se da je i prvotna reakcija – povlađivanje i divljenje – bila površna, odnosno da oni nisu uopće shvatili ono što im je on govorio o sebi. Njegov govor im se nije svidio zato što su prepoznali da im se on objavio kao Krist i da su Izaijine riječi koje govore o mesijanskim vremenima njegov životni program, nego jer su mislili da on govori pohvale njima i njihovom mjestu. On je za njih bio i ostao tek „sin Josipov“. Kao „sin Josipov“ ima pravo lijepo govoriti, ima ih pravo hvaliti, ali nema pravo mutiti njihov mir, dirati se u njihove navike, njihovu sliku o sebi samima, ustaljene tradicije i shvaćanja, da zadire u njihovu slobodu… Dive se i povlađuju Isusu dok govori ono što i oni misle, dok dijeli njihove stavove, hvali njihov grad, ali ga odbacuju, spremni su ga čak i ubiti, kad im je počeo govoriti ono s čim se oni ne slažu, ono što niječe njihov osjećaj posebnosti i muti njihov mir. I nije važno govori li Isus istinu – dva svetopisamska događaja koja je spomenuo su istiniti događaji koje su i oni dobro poznavali – jer istina njih ne zanima, a ne zanima ih jer istina od njih traži da se zamisle i odbace pogrešna mišljenja o sebi i predrasude o drugima. A to je preduvjet da bi se Izaijin navještaj mesijanskih vremena, koje su istovremeno i Isusov životni program, mogao početi ostvarivati.

Evanđeoski događaj iz Nazareta nam nije naviješten zbog Nazarećana, nego zbog nas samih. Slušajući današnji evanđeoski ulomak i mi smo se pozvani ispitati o svom odnosu prema Isusu i njegovoj evanđeoskoj poruci. A i danas je situacija slična. I danas nas ima koji ga prihvaćamo samo do one mjere dok ono što on govori ne muti naš mir i naše ustaljene navike i koji ga odbacujemo čim svojim govorom za nas postane provokativan. Spremni smo prihvatiti Isusov govor o njemu samome, jer ga shvaćamo kao pohvalu nama koji se ispovijedamo kao Crkva i kršćani, danas njegov zavičaj, ali nismo spremni prihvatiti njegov govor o nama koji je i danas jednako izravan i kritičan. Kažemo da u njega vjerujemo, ispovijedamo ga kao svoga Boga i Krista, ali mu pri tom ne dozvoljavamo da dira u naša uvjerenja i shvaćanja, da nam propisuje ono što moramo činiti i ono što ne smijemo činiti, da se miješa u naše tradicije i shvaćanja, da zadire u našu slobodu… Drugim riječima, Isus je i danas mnogima dobar dok govori ono što on sam treba učiniti, ali prestaje to biti onog trenutka kad mu padne napamet da nama progovori i kaže nam što mi trebamo činiti.

S ovakvim stavom Isus ne može ostati s nama, niti se među nama može početi ostvarivati Izaijin navještaj mesijanskih vremena, koji je istovremeno Isusov, ali i naš životni program. Iako se i dalje zovemo kršćani, mi zapravo, poput Nazarećana, takvim stavom Isusa protjerujemo iz svoga života, iz života svojih obitelji, župnih, gradskih nacionalnih i internacionalnih zajednica, protjerujemo ga iz svijeta i vremena u kojemu živimo.

Alternativa ovome je samo jedna, a ona je biti spremni prihvatiti sve ono što Isus kaže i s tim što on kaže uskladiti svoje misli i svoj život. Ovo znači prije svega u svakoj situaciji, sviđala nam se to ili nam se ne sviđalo, prihvatiti Isusa i njegovu poruku, istinu o njemu i istinu o nama. Ovdje se, međutim, ne smijemo zaustaviti. Trebamo nakon toga i sami učiniti ono što je on činio tako što ćemo u ljubavi, onakvoj kakvu nam je kao najizvrsniji dar opisao sv. Pavao u ulomku koji nam je danas ponuđen kao drugo čitanje i kakvom je Krist ljubio nas, to što smo prihvatili riječima i životom, bilo to zgodno ili nezgodno, navješćivati drugima. U krštenju smo postali Kristovi i kao oni koji su Kristovi imamo dužnost, zbog ljubavi kojom smo ljubljeni i kojom smo pozvani druge ljubiti, ovom svijetu koji nam je darovan, ali i zadan, navješćivati njegovu, ne svoju nego njegovu, istinu o Bogu i istinu o čovjeku. Možda će nas kao i njega zbog toga odbaciti, izrugati i izbaciti iz svoga „grada“. Ništa zato! Ne bojmo se! Učinili su to i Kristu! Ali, nisu ga nadvladali! I mnogima nakon Krista! I nisu ih nadvladali! Ako smo s njim ni nas neće nadvladati, a neće nas nadvladati jer, kako čitamo u ulomku iz Knjige proroka Jeremije koji nam je naviješten kao prvo čitanje, on će, on koji nas je poznavao i posvetio za proroke i prije nego li nas je oblikovao u majčinoj utrobi, biti s nama da nas izbavi i spasi.

msgr. Mate Uzinić, biskup dubrovački

Facebook Komentari

comments

admin

About Author

Leave a comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

− 2 = 8

You may also like

PROPOVIJEDI

Prepoznati Uskrsloga

Od četvorice Evanđelista samo sveti Luka opisuje iskustvo razočaranja dvojice Isusovih učenika, koji na sam dan uskrsnuća, ne znajući što
PROPOVIJEDI

DAROM SAVJETA BOG NAM OSVJETLJAVA ŽIVOT

Na današnjoj općoj audijenciji na Trgu Svetoga Petra Papa je nastavio govoriti o darovima Duha Svetoga. Danas je govorio o