Rad je svet i obitelji daje dostojanstvo. Valja moliti kako obitelji ne bi bile bez posla. Uzrokovati pak gubitak radnih mjesta znači uzrokovati tešku društvenu štetu – misli su to pape Franje s današnje opće audijencije održane u Dvorani Pavao VI. u Vatikanu.
Nakon što je prošli put govorio o vrijednosti slavlja u obiteljskome životu, Sveti je Otac današnju katehezu posvetio temi rada. A oboje, kako je istaknuo – i slavlje i rad – dio su Božjega nauma za obitelj.
Rad je nužan za podržavanje obitelji, rast djece i jamčenje dostojanstvenog života. Najljepše što se za ozbiljnu i poštenu osobu može reći jest: „To je radnik“ – to jest, onaj koji ne živi na leđima drugih u zajednici. Rad, u svojim brojnim oblicima, počevši od kućanskog posla, skrbi i o općem dobru. A radišnome se životu prije svega uči u obitelji, i to po primjeru roditelja: oca i majke koji rade na dobro obitelji i društva – kazao je papa Franjo.
Isus je u evanđeljima predstavljen kao radnik – tesar, a sv. Pavao opominje: „Tko neće da radi, neka i ne jede!“. Lijep je to recept za mršavljenje, zar ne? Ako ne radiš, onda ni ne jedeš – našalio je Papa i nastavio: Pavao govori o lažnoj duhovnosti nekih koji su živjeli na leđima braće i sestara, a ništa nisu radili. No u kršćanskoj savjesti, rad i duhovni život nisu oprečni. Molitva i rad mogu i trebaju biti usklađeni, kao što poučava sv. Benedikt, jer – kako je primijetio Papa – oskudica rada šteti duhu, kao što oskudica molitve šteti praktičnoj djelatnosti.
Rad je vlastitost ljudske osobe te izražava njezino dostojanstvo kao stvorenja na sliku Božju. Upravo zato se kaže da je rad svet – istaknuo je nadalje Papa. Zato je briga o zaposlenju velika ljudska i društvena odgovornost, koja se ne može prepustiti u ruke malobrojnih ili pobožanstvenjenom „tržištu“. Rastužim se kad vidim da nema posla, da ljudi ne uspijevaju pronaći zaposlenje i ne mogu kući donositi kruh. A jako se obradujem kad vidim da se vlasti zalažu kako bi bilo posla za sve – rekao je papa Franjo.
Enciklika Laudato si’, koja predlaže cjelovitu ekologiju, također sadrži poruku iz prvih poglavlja knjige Postanka: ljepota zemlje i dostojanstvo rada stvoreni su da bi bili združeni. Zemlja postaje lijepa kad je čovjek obrađuje, to dvoje ide zajedno – ustvrdio je Papa. Međutim, kad se rad udalji od Božjeg saveza s čovjekom, kad ga se odvoji od njegovih duhovnih kvaliteta i drži ga se robom „logike pukog profita“, onda zagađuje sve; građanski se život kvari, a okoliš upropaštava. A posljedice pogađaju prije svega najsiromašnije obitelji.
Kako je primijetio Sveti Otac, moderna organizacija rada ponekad pokazuje opasnu sklonost da se obitelj smatra teretom za produktivnost. Obitelj je, prema mišljenju pape Franje, veliko mjerilo: kad organizacija posla obitelj drži u zarobljeništvu ili je čak sprječava u razvoju, onda smo sigurni da je ljudsko društvo počelo raditi protiv sebe.
Kršćanske se obitelji u tom kontekstu suočavaju s velikim izazovom i imaju važno poslanje; one su, naime, nositeljice temeljnih istina o Božjemu stvorenju: identiteta i povezanosti muškarca i žene, rađanja djece, rada koji pripitomljuje zemlju i omogućuje nastanjivanje svijeta. Gubitak tih temeljnih obilježja vrlo je ozbiljna stvar, a u „zajedničkom domu“ – prema Papinim riječima – već je i previše pukotina. Zadatak nije lagan, ali Bog nam daje milost da s radošću i nadom prihvatimo njegov poziv u ovom teškom trenutku: poziv na rad kako bismo sami sebi i vlastitim obiteljima dali dostojanstvo.
Nakon pozdrava na više jezika, Papa je podsjetio da zajednica Taizé sutra slavi 75. godišnjicu utemeljenja. Također se spomenuo današnjega liturgijskog spomena sv. Jeana Eudesa. Neka njegova pobožnost Presvetom Srcu Isusovu i Bezgrješnom Srcu Marijinu pouči vas, dragi mladi, o potrebi njihovog zagovora na duhovnome putu; neka potakne vas, dragi bolesnici, da se s vjerom suočite s trenucima patnje, a vas, dragi mladenci, potakne da s ljubavlju odgajate djecu koju vam Gospodin poželi darovati – rekao je Sveti Otac na kraju kateheze.
Izvor: Radio Vatikan