PROPOVIJEDI

Tijelovo: Ništa nas ne može tako osnažiti i osposobiti za zajedništvo s Bogom i bližnjima kao Euharistija!

Slavimo svetkovinu Tijelova koja našu pažnju usmjerava prema jednom osobitom odnosu, a to je naš odnos s euharistijskim Isusom kojeg u ovoj svetkovini želimo osobito počastiti poručujući svima, osobito euharistijskim procesijama po našim selima i gradovima, da euharistijski odnos koji imamo nije odnos s bilo kim, nego da je to odnos Isusom Kristom, pravim Bogom i pravim čovjekom, onim koji nam u današnjem evanđelju poručuje da o tom odnosu, onom jesti njegovo tijelo i piti njegovu krv, ovisi naša sadašnjost i budućnost.

Kao što je hranjenje manom i pojenje vodom iz stijene tvrde kao kremen, a sve zato da bi naučili „kako čovjek ne živi samo o kruhu nego da čovjek živi o svakoj riječi što izlazi iz usta Gospodnjih“, za Izraelce značio izlazak „iz zemlje egipatske, iz kuće ropstva“, prolazak „kroz onu veliku i strašnu pustinju, kroz zemlju plamenih zmija i štipavaca, suhim i bezvodnim krajem“ i ulazak u Obećanu zemlju, tako je za nas kršćane odnos s euharistijskim Isusom, iz kojeg također i mu učimo „kako čovjek ne živi samo o kruhu nego da čovjek živi o svakoj riječi što izlazi iz usta Gospodnjih“, odnos koji nadilazi sve druge odnose – čak i one s najbližima – ali i odnos koji mora prožimati nas same i sve naše odnose. Da bi se to i dogodilo moramo ne samo vjerovati da je euharistija odnos s Isusom Kristom nego mi toga trebamo također biti i svjesni. Problem toga biti svjesni, naša je naviknutost na euharistiju. Kad ne bismo bili naviknuti nego svjesni, onda bi riječi: „Uzmite jedite od ovoga svi: ovo je tijelo moje“ i „Uzmite i pijte iz njega svi: ovo je kalež moje krvi“ dok ih izgovaramo ustima ili slušamo ušima odzvanjale i u našim dušama i izazivale, naravno u pozitivnom smislu, isto ono čuđenje koje su izazvale u slušateljima Isusovih riječi u sinagogi u Kafarnaumu koje su nam upućene u današnjem evanđelju – „Kako nam – pitali su se – ovaj može dati tijelo svoje za jelo?“ – ili, ako vam je draže, iste one osjećaje koje su te riječi ostavile u dušama apostola tijekom posljednje večere. A te riječi u nama ne izazivaju nikakvo čuđenje! Možda je to zato što previše naglašavamo važnost euharistijskog zajedništva – to je ono zajedništvo o kojemu govori i na koje mili sv. Pavao u ulomku iz Prve poslanice Korinćanima koji nam je ponuđen kao drugo čitanje kad kaže: „Čaša blagoslovna koju blagoslivljamo nije li zajedništvo krvi Kristove? Kruh koji lomimo nije li zajedništvo tijela Kristova?“ – a zanemarujemo osobnu dimenziju odnosa s Isusom Kristom u euharistiji. Nismo samo kao zajednica vjernika pozvani susretati se s Isusom Kristom na euharistijskim slavljima, nego smo s njim pozvani i osobno sklapati vezu dubokog i istinskog prijateljstva i ljubavi, a to nam postaje moguće po pričesti, koja je osobni odnos s Isusom koji mnogi olako zanemaruju, ali i po euharistijskim klanjanjima. I to je ono što nas obogaćuje i izgrađuje ne samo osobno, nego i kao zajednicu jer se osobnim susretom s euharistijskim Isusom nadahnjujemo za odnose s drugima. Euharistijski Isus nas povezuje s drugima „budući da je – kako kaže sv. Pavao u već spomenutom ulomku – jedan kruh, jedno smo tijelo mi mnogi; ta svi smo dionici jednog kruha.“

Euharistija u kojoj i po kojoj ulazimo u odnos s Isusom, a po njemu i s Ocem i s onima koji s nama dijele isto euharistijsko zajedništvo, je isto što i Isus i Isus je isto što i euharistija. Važno je ovo ne samo vjerovati, nego ovoga postati svjesni. Mnogi vjeruju, ali nisu svjesni. Buđenje svijesti otajstvene prisutnosti Isusa Krista u euharistiji, otkrit će nam nešto što znamo, ali čega nismo svjesni, a to je da je u euharistiji s nama, a po pričesti i u nama, isti onaj povijesni, biblijski Isus koji se utjelovio u krilu Djevice i postao čovjekom, Isus kojeg slavimo i častimo u božićnomu djetetu, Isus koji je živio skrovito u Nazaretu, kršten na Jordanu, iskušavan u pustinji, Isus koji je okupljao učenike, izabrao apostole, koji je hodao zemljom propovijedajući radosnu vijest spasenja i čineći dobro, koji je izgonio zloduhe, ozdravljao, uskrsavao, hodao po moru, stišavao oluju, umnožio kruh i ribe, propovijedao u sinagogi u Kafarnaumu o svom tijelu koje nam se daje za hranu i svojoj krvi koja nam se daje za piće, Isus koji je, nakon što nam je sebe predao pod prilikama euharistijskog kruha da bi nam omogućio ono o čemu nam je govorio, umro raspet na križu, treći dan uskrsnuo, Isus koji je uzašao na nebo i sada sjedi s desna nebeskom Ocu, Isus koji nam je poslao Duha Svetoga po kojemu nam je i omogućio svoju trajnu presutost među nama, s nama i u nama…. I ništa nas ne može tako osnažiti i osposobiti za zajedništvo s Bogom i bližnjima, ali i za kršćanski hod kroz život koji će biti usklađen s onim što Bog od nas želi, bez obzira na sve naše velike i strašne pustinje, sve naše situacije plamenih zmija i štipavaca, suhih i bezvodnih krajeva – parafraziram prvo čitanje – kao prisutnost Isusa Krista, s kojim po euharistiji stupamo u odnos i koji nas po euharistiji povezuje sa sobom i suobličuje sebi samome jer: „Tijelo je moje jelo istinsko, krv je moja piće istinsko. Tko jede moje tijelo i pije moju krv, u meni ostaje i ja u njemu.“

Da se u euharistiji i po euharistiji događa to suobličenje Kristu, ali i objašnjavajući kako se to suobličenje događa, odnosnom kako mi ulazeći u odnos s Isusom Kristom postajemo njim nastanjeni, a onda po njemu „umreženi“ s Bogom Ocem i s drugima koji s nama dijele euharistijsko zajedništvo, pomaže nam shvatiti jedna osoba koja, možda zato što mi kršćani nismo znali živjeti euharistiju kao odnos s Isusom Kristom koji prožima nas same i sve naše odnose i izgrađuje nas u zajedništvu s drugima, sama nije nikad mogla biti dionik euharistijskog zajedništva, ali se nadahnjivala na euharistiji i klanjanjem izgrađivala osobni odnos s euharistijskim Isusom. Riječ je o francuskoj filozofkinji i društvenoj aktivistkinji Simone Weil koja je u svom kratkom životu prešla put od agnostika do vjernika i koja je u svojim dnevnicima između ostalog napisala i ovu misao vezano uz euharistiju i naše pretvaranje u euharistiju:

Da bi čovjek stvarno bio nastanjen Kristom kao što je to hostija nakon posvećenja, potrebno je da njegovo tijelo i njegova krv prethodno postanu mrtva tvar, i k tome jestiva za njegove bližnje. Tada ta tvar tajnim posvećenjem može postati tijelo i krv Kristova. Ova druga pretvorba briga je samog Boga, ali ona prva dijelom jest naša. Dovoljno je moje tijelo i moju krv gledati kao mrtvu tvar, bešćutnu, i jestivu za drugoga.

Mons. Mate Uzinić, biskup Dubrovački

Facebook Komentari

comments

admin

About Author

Leave a comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

− 2 = 2

You may also like

PROPOVIJEDI

Prepoznati Uskrsloga

Od četvorice Evanđelista samo sveti Luka opisuje iskustvo razočaranja dvojice Isusovih učenika, koji na sam dan uskrsnuća, ne znajući što
PROPOVIJEDI

DAROM SAVJETA BOG NAM OSVJETLJAVA ŽIVOT

Na današnjoj općoj audijenciji na Trgu Svetoga Petra Papa je nastavio govoriti o darovima Duha Svetoga. Danas je govorio o